loading...
پایگاه اینترنتی بختیاریها
حبیب بازدید : 232 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)

اسدخان بهداروند معروف به اسدخان شیرکُش یا شاه اسد بهداروند، ایلخان بختیاری از سرداران بهداروند یا بختیاروند، طایفه‌ای از شاخه هفت لنگ بختیاری بوده است.

جنگ های اسدخانی در سالهای ۱۲۲۵-۱۲۵۶قمری/۱۸۱۰-۱۸۴۰میلادی بین اسدخان رئیس شاخه بهداروند هفت لنگ و حبیب‌الله خان رئیس شاخه دورکی هفت لنگ از مهمترین اتفاقات تاریخ بختیاری بوده است. طی این درگیری‌ها هفت لنگ ها به دو گروه تقسیم شده بودند و هواداران اسدخان بهداروند و حبیب الله خان دورکی با هم‌درگیر شده بودند.

حبیب بازدید : 160 شنبه 03 اسفند 1392 نظرات (0)

ابوالفتح‌خان بختیاری نام یکی از خوانین بختیاری است که پس از ائتلاف با کریم‌خان زند یکی از میراث‌داران حکومت نادرشاه شد. با تشکیل شورای سه نفره حکومتی با کریم‌خان زند و علیمردان خان بختیاری به حکومت اصفهان رسید و پس از شورش علیمردان خان علیه کریم‌خان زند توسط علیمردان خان کشته شد.

ابوالفتح خان پسر قاسم خان آستركی دورکی هفت لنگ است که در سال 1145 ه ق پس از كشته شدن برادرش احمد خان به همراه عده اي ديگر از خوانين آستركي از جمله منصورخان و محمدحسين خان و جلال خان به دستور نادرشاه خانه هايشان را به اصفهان ( پايتخت ) برده و در آنجا ساكن شدند و خود نيز برمناصبي اشتغال يافتند. ابوالفتح خان به بيگلربيگي شهر مروشاهنجان با حكم نادرشاه منصوب شد. ايشان تا زمان ابراهيم شاه افشار حاكم آنجا بود و پس از آن با حكم ابراهيم شاه به حكومت اصفهان منصوب گردید و تا سال 1164 حاكم اصفهان و نايب السلطنه بود. و علي صالح خان زراسوند فرزند عبدخلیل و نوه ی عبده صالح  به حکومت بختیاری برگزیده شد. دکتر عبدالرضا درگاهی ( روزنامه خروش آنزان ) می نویسد:«كسان ديگر، از اعقاب همين خوانين بختياري دودمان ميرجهانگيرخان( بهرامسری) آستركي بودند كه در غايله افغان از آنها نام برده مي شود. از آن جمله قاسم خان بختياري در زمان شاه سلطان حسين صفوي و همچنين ابوالفتح خان پسر قاسم خان كه مدتي حكومت اصفهان را داشته و با حيله علي مردان خان چهارلنگ كشته مي شود. ولي در بعضي نسخ نوشته شده كه ابوالفتح خان و علي مردان خان و كريم خان زند با هم متحد و همداستان بودند ولي كريم خان با حيله ابوالفتح خان را كشته و سپس عليمردان خان را هم به قتل رسانيد و خود يكه تاز ميدان شد.»

حبیب بازدید : 174 جمعه 02 اسفند 1392 نظرات (0)

تیمور بختیار (زاده ۱۲۹۳ شهرکرد - درگذشته ۱۳۴۹ دیاله) اولین رئیس ساواک در حکومت پهلوی و از شرکت کنندگان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. تیمور بختیار دیرتر در گروه نظامیانی بود که دکتر محمد مصدق را، محاکمه و محکوم به حبس کردند، و حکم اعدام برای دکتر حسین فاطمی، وزیر خارجه مصدق صادر کردند. وی همچنین بسیاری از افسران ارتش ایران را شکنجه کرد، برخی از اینان زیر شکنجه کشته شدند.

حمید بازدید : 190 جمعه 02 اسفند 1392 نظرات (0)

Sardar Assad.jpg

علی‌قلی‌خان بختیاری (زاده ۱۲۳۶ - درگذشته ۱ آبان ۱۲۹۶) معروف به سردار اسعد بختیاری، از رؤسای ایل بختیاری و فرمانده فاتحان تهران، در جریان انقلاب مشروطه در ایران بود وی با فتح تهران به استبداد محمد علی شاه قاجار پایان داد.

علی‌قلی‌خان پسر سوم حسین‌قلی خان ایلخانی بود، که پس از به توپ بستن مجلس شورای ملی به فرمان محمدعلی‌شاه، به پشتیبانی از برادرش نجف‌قلی‌خان صمصام‌السلطنه و پسرعموی خود، ابراهیم‌خان ضرغام‌السلطنه، در اعتراض به این عمل برخاسته و پس از فتح اصفهان به دست سواران بختیاری، از راه عراق، خود را به بختیاری رسانده و شخصاً فرماندهی سواران بختیاری را، در فتح تهران و احیای مشروطیت، عهده‌دار شد.

وی در برهه‌ای از تاریخ ایران، در منصب وزیر جنگ و دوره‌ای نیز عهده‌دار وزارت داخله بود. از دیگر وقایع مهم در زمان حیات سیاسی علیقلی‌خان، اکتشاف نفت در مناطق جنوب و جنوب‌غربی فلات ایران، توسط کنسرسیوم دارسی، در استان خوزستان و چاه شماره یک مسجدسلیمان بود.

 

حبیب بازدید : 131 جمعه 02 اسفند 1392 نظرات (0)

ابراهیم خان ضرغام السلطنه در سال۱۲۷۲ قمری در جوار امامزاده سلطان ابراهیم به دنیا آمد. وی فرزند رضاقلی خان ایل‌بیگی می‌باشد. وی در شمار بزرگان سلسله صوفیه خاکساریه و در طریقت به «حب‌علی شاه» مشهور است.

حمید بازدید : 324 جمعه 02 اسفند 1392 نظرات (0)

ایل بختیاری، از قدیمی‌ترین ایلات فلات ایران می‌باشد، که در بخش‌های جنوب‌غربی، غرب و تا حدودی، جنوب ایران، زندگی می‌کنند و از نظر تقسیمات استانی، ایل بختیاری در استان‌های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، لرستان، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد پراکنده می‌باشند.

این کنفدراسیون ایلی، دارای تقسیمات طایفه‌ای سازمان‌یافته‌ای است، که از دو شاخه اصلی؛ هفت‌لنگ و چهارلنگ تقسیم می‌شود.

هر شاخه از ایل بختیاری، به نوبه خود، از چند باب تشکیل شده و هر باب؛ از چند طایفه، هر طایفه؛ از چند تیره و هر تیره؛ از چند تش و هر تش؛ از چند اولاد و هر اولاد نیز؛ از چند خانوار، تشکیل‌شده است. خانوار کوچکترین بخش، در تقسیمات و ساختار اجتماعی ایل بختیاری محسوب می‌شود.

 

رها بازدید : 174 شنبه 26 مرداد 1392 نظرات (0)

حسینقلی خان ایلخانی فرزند جعفرقلی خان دورکی، از ایلخان‌های معتبر بختیاری بود، که در سال ۱۲۰۰ در میزدج متولد شد. وی پدر علیقلی خان سردار اسعد و صمصام السلطنه بود. حسینقلی خان، به عنوان مقتدرترین ایلخانی بختیاری شناخته می‌شود.ایشان و بسیاری از خوانین هفت لنگ از نسل حیدر خان هستند..

حمید بازدید : 234 شنبه 26 مرداد 1392 نظرات (0)

w

پوشش زنان

۱. پوشش سر لچک و می‌نا:

لچک کلاهی است که زیر مینا استفاده و با انواع سکه‌های قدیمی، مروارید، سنگ و پولک تزیین می‌شود و انواع گوناگون دارد. سیخکی، ریالی، صدف، که رایج‌ترین آن ریالی می‌باشد که از سکه‌های قدیمی استفاده می‌شود.

۲. می‌نا:

روسری از جنس حریر و ابعاد بسیار زیاد به شکل مستطیل است که به‌صورت بسیار ویژه‌ای به سر می‌کنند. مینا را با سنجاق محکم توسط بندی از یک‌سوی لچک به‌سوی دیگر آن از پشت سرشان می‌آویزند که به آن سیزن گفته می‌شود و بعد موهای جلوی سر را تاب می‌دهند و از زیر لچک بیرون می‌آورند و در پشت مینا پنهان می‌کنند وآن موها را ترنه می‌نامند و با مهره‌هایی با رنگ‌های گوناگون آن را تزئین می‌کنند که جلوه‌ای خاص به زیبایی مینا می‌دهد.

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما سطح مطالب چطوره؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 31
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 52
  • بازدید ماه : 41
  • بازدید سال : 666
  • بازدید کلی : 59,142
  • کدهای اختصاصی